Galeria Foto  


View Full Version : O istorie a fotografiei (III)


duke
21-03-2004, 22:31
O istorie a fotografiei (III)
- continuare -

Primele fotografii

a) Portretistica

Cel mai des intalnit subiect al fotografiei secolului al XIX-lea era omul. Portretele realizate, folosind aceasta nou aparuta tehnica, erau mult mai ieftine decat cele pictate, cereau un timp de executie mult mai scurt, iar imaginile obtinute impresionau prin nefireasca lor acuratete. Atat de mare era senzatia de prezenta creata de aceste fotografii, incat de multe ori fotografii erau chemati sa faca portretul celor de curand decedati, un gen al fotografiei cunoscut astazi sub denumirea de portretistica postmortem.

Desi erau cunoscute cele doua metode (daguerreotipul si calotipul) de a face fotografii, putini au fost cei care au preferat metoda lui Talbot. Interesul pentru metoda lui Daguerre a scazut in Europa abia dupa 1851, cand fotograful englez Frederick Scott Archer a inventat o noua metoda. Asemenea colotipului lui Talbot, si acesta era un proces negativ/pozitiv, dar datorita faptului ca in acest caz negativul se realiza pe sticla si nu pe hartie, imaginile rezultate erau mult mai clare. Sticla fiind mai durabila decat hartia, permitea obtinerea mai multor pozitive pe hartie folosind un singur negativ. Acest proces este cunoscut sub denumirea de collodion.

Folosind aceasta metoda, fotograful si pictorul francez Adolphe Disderi a inventat in 1854 “carte-de-visite”. Dupa cum ii spune si denumirea aceasta era o carte de vizita fotografica, care foarte curand a creat mare valva. Aceste carti de vizita erau realizate cu o camera speciala, care permitea realizarea a 8 pozitii pe un singur negativ. Aparitia lor a dus la formarea unei piete a fotografiilor cu celebritati, fiind atat comercializate cat si colectionate. Cartile de vizita au permis realizarea unei legaturi intre regalitate si oamenii de rand; intre actori si public etc

b) Imagini ale tinuturilor indepartate

Pe langa portrete, arhitectura, calatoriile si peisajele au atras atentia fotografilor. Cartea intitulata “Excursii Daguerriene”, publicata la Paris intre 1840 si 1844 continea reproduceri ale daguerreotipurilor realizate de fotografi francezi in Egipt. Alti fotografi europeni au imortalizat peisajul din regiunile rurale ale Elvetiei si Italiei. In Statele Unite, Southworth si Hawes au realizat cateva daguerreotipuri remarcabile ale cascadei Niagara.

O serie de fotografi au calatorit in Estul Mijlociu, Italia, Grecia si in alte locuri din asa numitul Mare Tur al Civilizatiei Apusene, foarte popular printre calatorii acelor vremuri. Fotograful francez Maxime DuCamp, unul din primii utilizatori ai tehnicii calotipului, a calatorit in Egipt unde a fotografiat in 1849 si 1850 templele de la Abu Simbel si piramidele de la Giza. Aceste fotografii au facut subiectul unui album publicat in Franta in 1852. Printre fotografii care au imortalizat monumentele din Estul Mijlociu se numara Francis Frith (Anglia), Auguste Salzmann si Felix Bonfils (Franta), si Antonio Beato (Italia).

Intre 1850 si 1870, fotografii care au inceput sa foloseasca tehnica collodion si-au dus imensele camere de fotografiat, trepiedele si camerele obscure portabile in cele mai indepartate colturi ale Europei. Felice Beato, fratele lui Antonio a fotografiat in India, China si Japonia. Englezul Samuel Bourne a fotografiat pe tot subcontinentul India. Acesta, in timp ce fotografia prin Himalaya a avut nevoie de ajutorul a 40 de carausi pentru a transporta echipamentul. Intre 1868 si 1872, John Thomson, un fotograf scotian, a realizat unele dintre cele mai frumoase imagini vreodata realizate ale Chinei.

Editorii de albume au facut multe din aceste imagini disponibile publicului European si Britanic dornic de a afla cum arata indepartatele lor colonii. Fotografii francezi Gustave Le Gray si Henri LeSecq au realizat unele din primele peisaje, care erau admirate mai mult ca imagini artistice. Alti fotografi au pus bazele fotojurnalismului. Britanicul Roger Fenton a documentat razboiul din Crimeea (1853-1856). El a fost insarcinat de guvern pentru aceasta, dar mai ales pentru a contracara zvonurile conform carora armata britanica ar fi prost aprovizionata si subnutrita. Fotografiile lui Fenton au evidentiat mai mult viata de tabara decat razboiul. Au fost printre primele fotografii care folosite pentru propaganda de guvern.


- va urma -

extrase din:
Encyclopaedia Britannica
Encarta Encyclopedia

traducerea si adaptarea: Duke