Galeria Foto  


View Full Version : O istorie a fotografiei (II)


duke
14-03-2004, 22:00
O istorie a fotografiei (II)
- continuare -

Inventia

In anii 1820 omul de stiinta francez Joseph Nicephore Niepce experimentand imbunatatiri ale tehnicii de litografiere a descoperit o metoda de a copia gravuri si desene pe sticla si placute cositorite folosind bitumul. Tehnica consta in impregnarea unui desen in ulei pentru ca lumina sa-l strabata mai usor, plasarea acestui desen pe o placa acoperita cu bitum, si expunerea acestei placi la lumina. Lumina care strabatea hartia cu desenul respectiv ardea imaginea in bitum, creandu-se astfel o copie aproape perfecta a originalului. Astfel Niepce putea folosi imaginea obtinuta pentru a o imprima utilizand tehnicile deja existente. In 1826 Niepce, a introdus o astfel de placa acoperita cu bitum intr-o camera obscura pe care a orientat-o cu lentila spre fereastra locuintei sale, expunand-o timp de 8 ore. Imaginea rezultata View from the Window at Le Gras (Gernsheim Collection, University of Texas at Austin) reprezinta una din primele fotografii existente.

In 1826 Niepce a inceput sa colaboreze cu Louis Jacques Mandé Daguerre, un artist care detinea un teatru in Paris. La acest teatru se sustinea un spectacol foarte apreciat care consta din diverse scene pictate care se schimbau sub privirile spectatorilor. Asemenea lui Niepce si Daguerre a incercat sa gaseasca o modalitate de a obtine imagini folosind camera obscura, dar nu reusise. Cea mai importanta descoperire a lui Daguerre a aparut abia in 1835, la 2 ani dupa moartea partenerului sau. Daguerre a descoperit ca iodura de argint era mult mai sensibila la lumina decat bitumul folosit de Niepce. Astfel el a plasat o placa de cupru acoperita cu iodura de argint in camera obscura. Dupa o expunere la lumnina relativ scurta si apoi la vapori de mercur se forma o imagine. O singura problema mai ramanea: imaginea se innegrea in timp. In 1837 Daguerre a solutionat acest ultim obstacol prin spalarea iodurii de argint ramase cu o solutie de apa calda si sare de masa.

Pe 7 ianuarie 1839, procesul descoperit de Daguerre, denumit daguerreotip a fost anuntat Academiei Franceze si deci lumii intregi.

Cu numai 3 saptamani mai tarziu, citind o relatare despre aceasta descoperire, omul de stiinta englez William Henry Fox Talbot a ramas surprins. Acesta a recunoscut in inventia lui Daguerre o asemanare cu procesele sale nepublicate pe care el le denumea desene fotogenice. Talbot a inceput sa-si sustina intaietatea asupra lui Daguerre scriind membrilor Academiei Franceze si prezentandu-si descoperirea printr-un articol catre Royal Society din Londra.

Pentru a crea o imagine fotogenica Talbot acoperea o foaie de hartie cu clorura de argint si o plasa in camera obscura. Imaginea obtinuta era una cu tonurile inversate, un negativ. Pozitivul se obtinea suprapunand negativul peste o alta foaie de hartie tratata chimic. Acest proces, ulterior denumit colotip, a pus bazele filmului fotografic folosit in prezent.

Datorita mai multor motive, incluzand imperfectiunile procesului lui Talbot, metoda lui Daguerre a fost cea care s-a consacrat in primii ani. Costul redus al acestei metode a facut-o atat de populara, incat la sfarsitul anului 1839, ziarele din Paris vorbeau de o noua boala numita "Daguerreotipomanie". Imbunatatirile aduse sensibilitatii la lumina au facut aceasta metoda ideala pentru realizarea portretelor. Lumea a inceput sa admire cu uimire aceste nou aparute “oglinzi cu memorie”.

- va urma -

extrase din:
Encyclopaedia Britannica
Encarta Encyclopedia

traducerea si adaptarea: Duke